مراقبت و سلامت

چگونه زمستان امسال از آنفولانزا در امان بمانیم؟

آنفولانزا

متاسفانه با فرا رسیدن پاییز و زمستان، شاهد بیشترین میزان سرماخوردگی و آنفولانزا در سال هستیم. هرچقدر هوا سردتر و خشک تر می شود ویروس های آنفولانزا بیشتر شرایط پایدارتری پیدا می کنند و می توانند در هوا بمانند، به همین خاطر است که زمستان فصل شیوع آنفولانزاست.

جالب است بدانید که آنفولانزا دارای ریشه ایتالیایی ( influenza difreddo ) به معنای “نفوذ سرما” است. بنابراین در حالی که ممکن است در حال استقبال از عصر های سرد پیشرویمان باشیم، از پوشیدن ژاکت گرم و پشیمی که نوازشمان می کند و از نشستن در کنار شمینه لذت می بریم، باید حواسمان باشد که الان وقت آماده شدن برای مقابله با بیماری و جلوگیری کاهش بهره وری ما نیز است.

 

نکاتی برای سلامتی و پیش گیری از آنفولانزا

گرفتن آنفولانز می تواند به راحتی کل هفته ما را خراب کند. حتی می تواند سیستم ایمنی ما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و هفته ما را دگیر خود کند، طوری که ما را در سایر بیماری های فصول سرد سال و دیگر ویروس ها مستعد تر کند. اگر می خواهید درگیر چنین مسائلی نشوید لطفا به چند نکته برای حفظ سلامتی و بهره وری در طول زمستان توجه کنید.

 

خوابیدن

 

۱- خوب بخورید و خوب استراحت کنید

شاید اولین موردی که باید برای حفظ سلامتی و تندرستی در این ماه های شیوع ویروس آنفولانزا خوب خوردن و خوب خوابیدن است. خوب خوابیدن شارژ مجدد، باز سازی توان بدنی و همچنین افزایش قوای سیستم ایمنی بدنی را تضیمن می کند. خوردن غذا با یک رژیم غذایی متعادل تمام مواد لازم از قبیل ویتامین ها، املاح معدنی و مواد مغذی که بدن برای مقابله با ورود ویرویس هایی احتمالی که بخواهند به بدن نفوذ کنند را تامین خواهد کرد.خورد سبزیجات بیشتر بابرگ های سبز تیره و به رنگ زرد و قرمز توان بدن شما را بالاتر خواهد برد. خوردن روزانه ماست نیز یکی از راه های توصیه شده برای کاهش خطر ابطلا به انفولاانزا تا ۲۵٪ دزصد می باشد.

 

حفظ آرامش

 

۲- کاهش استرس و افسردگی

برنامه ریزی در این برهه از سال نسبت به سایر مواقع ، می تواند بسیار در کاهش استرس شما تاثیر داشته باشد. گذران بیشتر وقت در داخل فضاهای سرپوشیده مثل دفتر کار و خانه می تواند باعث افت قوای روحی و شادابی شود.لذا برنامه ریزی برای قدم زدن و گذراندن وقت در فضای آزاد می تواند کمک کننده باشد.
از طرفی برنامه ریزی کاری و شخصی که باعث حفظ آرامش درونی و احساس احاطه بر پشربرد زندگی روزمره می شود تا حدزیادی در کاهش استرس موثر است و این کاهش استرس منجر به سلامتی روحی و جسمی خواهد شد و این یعنی ایمنی بیشتر بدن برای مقابله با هر نوع بیماری احتمالی از جمله آنفولانزا

 

گرمکن رومیزی

 

۳- کاری کنید تا فضای کاریتان مایه اسایش و آرامش تان باشد

خیلی از محل ها و دفاتر کاری در طول روزهای سرد سال و بخصوص زمستان از دمای مناسبی برخوردار نیستند. احساس سرما باعث ایجاد تنش و استرس در بدن می شود و بدن باید بیش از حد معمول برای تامین دمای مناسب خود انرژٰی مصرف کند. لذا در چنین شرایطی خیلی سخت بتوانید احساس آرامشی را تجربه کنید.
به همراه خود بردن یک گرمن کوچک می تواند بسیار به تامین دمای مناسب بدن شما کمک کند که در نتیجه منجر به افزایش اسایش و کاهش استرس شما خواهد شد. گاهی قرار دادن پاها بر روی لبه یک زیرپایی که گرمای مطبوعی آنها را نوازش می دهد در آرامش شما در حین کار و کاهش خستگی در پایان روزکاری موثر است. در نتیجه قوای ایمنی شما بهتر می تواند در مقابل ویروس ها و بیماری ها از خود مقاومت نشان دهد.

 

مرطوب کننده هوا

 

۴- دستگاه های مرطوب کننده هوا

دستگاه های مرطوب کننده هوا در طول ماه های سرد معمولا بخاطر خشکی و کاهش رطوبت هوا بیشترین استفاده را در طول سال دارند. از انجایی که خشکی هوا منجر به خشکی بینی و افزایش ضریب ابتلا به آنفولانزا می شود، دستگاه های مرطوب کننده هوا در جلوگیری از آنفولانزا و سرماخوردگی نقش موثری دارند.
نکته ای که در استفاده از دستگاه های مرطوب کننده هوا باید به آن توجه کنید این است که مرتبا ان را تمیز نماید چون در غیر این صورت تاثیر ان با رشد مواد میکروبی و سایر الودگی ها تاثیر آن عکس خواهد شد.

 

ضدعفونی

 

۵- ضدعفونی کردن

شاید اصلا وسواسی بودن در سرکار خیلی رایج و حتی امکان پذیر نباشد، آما خیلی راحت می توان از سلامتی خود محافظت کرد. خیلی از آنفولانزا ها از طریق تماس با سطحی که یک فرد مبتلا قبلا با آن تماس داشته است منتقل می شود.
صرفه و عطسه کردن در این زمان از سال معمولا بیشترین شیوع را دارد و این یعنی تماس پیدا کردن به سطحی که قبلا توسط فرد دیگیری آلوده شده باشد دور از ذهن نیست.پاک سازی و ضدعفونی کردن مداوم میز کار و دوربرتان و همچنین شست و شوی مداوم دست ها تا حد بسیار زیادی میزان احتمال ابطلا به آنفولانزا را کاهش می دهد.

 

نرمش کردن

 

۶- نرمش کردن

نرمش وتحرک یکی از بهترین راه ها برای بالابردن سطح ایمنی بدن است. از طرفی اگر هم انقدر در افزایش سطح ایمنی بدن برای جلوگیری از ابطلاع به آنفولانز موثر نباشد، قطعا در کاهش طول مدت بیماری و تسریع در بازیابی سلامتی بدن موثر خواهد بود.

 

رحم کنید

 

۷- کمی رحم داشته باشید

اگر به هر دلیلی به آنفولانزا مبطلا شدید خودتان از شر شعارهای که به شما امید می دهند که طوری نیست و می توانید خودتان را به سرکار برسانید، خلاص کنید. چون نه تنها با رفتن به سرکار کمکی به خودتان نمی کنید بلکه علاوه بر افزایش طول مدت درمان خود ، همکاران و سایرین را نیز در معرض ابتلا قرار می دهید. پس در خانه بمانید و استراحت کنید تا هرچه سریع تر سلامتی خود را بازیبید. با این کار لطف بزرگی را به خود و سایرین می کنید.

موفق باشید!

نظرتان را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×