بهره وری

گوش دادن با شنیدن تفاوت دارد

معمولا همه ما خودمان را شنونده های خوبی می دانیم اما عملا وقتی پای یک گفتگو پیش می آید نمی توانیم یک گفتگو را بصورت درست و صحیح پیش ببریم . گوش دادن موثر به این صورت است که می خواهید بدانید کسی که حرف می زند چه می کوید ، چه فکری در سر دارد ، چه احساسی دارد و خواسته اش از این گفتگو چیست . گوش دادن موثر صرفا شنیدن (Hearing) نیست بلکه کوش دادن ( Listening ) است .

چرا کوش دادن اکثر مردم، واقعا گوش دادن واقعی نیست؟

گوش دادن برای پاسخ دادن روشی است که در تعاملات اکثر مردم با آن مواجه هستیم. این بدان معناست که ما در واقع بجای اینکه توجه خودمان معطوف به گفته های طرف مقابلمان کنیم عملا در حال فکر کردن به آن چیزی هستیم که می خواهیم در مقابل گفته های طرف مقابلمان، بازگوکنیم.

قطعا داشتن یک پاسخ حساب شده خیلی خوب است اما اگر شما بجای گوش دادن به گقته های طرف مقابلتان در حال فکر کردن به آنچه که خواهید گفت هستید، عملا شما خوب گوش نمی دهید و در نتیجه ارتباط موثری هم برقرار نمی کنید. حال اگر فردی که با او صحب می کنید مثل شماباشد شرایط بدتر هم خواهد شد و احتمالا شما تعامل نتیجه بخشی در آخر نخواهید داشت.

گوش دادن برای درک کردن چه شکلی است؟
بجای اینکه به پاسخ کسی که در حال صحبت کردن است فکر کنیم، باید واقعا فقط گوش کنیم. که متخصصان از آن با عنوان “گوش دادن فعال” یاد می کنند که بخش های دیگری هم دارد:

توجه کنید

وقتی کسی با شما صحبت می کند به او نگاه کنید. به ارتباط چشمی و زبان بدن او توجه کنید. همچنین به هر کدام از کلمات که یک یکشان با تن خاصی ادا می شوند توجه کنید. واقعا گوش کنید!

با بدن خود گوش کنید

به سمت کسی که با او در حال صحبت هستیند برگردید و به او این حس را منتقل کنید که از طرف شما شنیده می شود، چون شما واقعا در حل گوش دادن هستید.
تماس چشمی ایجاد کنید و هر جا که لازم است لبخند بزنید، سرتان را تکان دهید یا سر و صدا ایجاد کنید; مثلا بگید اوه! واقعا؟! شوخی می کنی؟ خب بعدش؟!

حرف کسی را قطع نکنید

بهترین راه برای اینکه به کسی نشان دهیم که به حرف هایش گوش نمی دهیم این است که میان حرف اش بپریم یا هم زمان شروع کنیم به حرف زدن. اما راه درست این است که تا انتها به حرف های طرف مقابلتان گوش کنید و بعد سوالاتی که برای شما پیش آمده را بپرسید و نهایتا در ادامه نظرات خودتان را بیان کنید.

چیزی های که گفته اند را تکرار کنید

تنها چیزی هایی را که مدام به انها فکر می کردید تا در جواب بگوید را نگوید. بجای این کار جاهایی که لازم است سعی کنید بخش های مشخص و یا خلاصه از حرف های طرف مقابل را بازگو کنید و بعد سوالات خودتان را مطرح کنید

به چیزی های که گفته می شود پاسخ دهید

در پاسخ های خود صداقت و ادب را رعایت کنید. و انگونه صحبت کنید و بشونید که دوست دارید طرف مقابل به حرف های شما گوش داده و صحبت کند.

 

 

چگونه بهتر گوش دادن را تمرین کنیم

اینکه چگونه فعالانه تر گوش کنیم واقعا نیازمند تمرین است. حالا چطور می توانید بجای از گوش دادن برای جواب دادن، برای درک کردن استفاده کنید؟ اول باید بدانید که حتی اگر از حالا شروع کنید هم یک شبه به نتیجه عالی دست نخواهید یافت و شاید هیچ وفت هم در بکار گیری این مهارت به حد کمال دست پیدا نکنید. اما انچه مشخص است این است که شما از همین لحظه می توانید برای اینکه شنونده بهتری شوید تمریناتان را شروع و ادامه دهید.

وقتی کسی با شما صحبت می کند گوشی تان را کنار بگذارید
به سمت طرف مقابلتان باشید به چشمان او نگاه کنید و به آنچه که دقیقا می گوید گوش کنید. طوری برخورد نکنید که این ذهنیت را در او ایجاد کنید که می دانید در مورد چه موضوعی و چه چیزی خواهد گفت و یا اینکه شما واقعا نمی خواهید به او گوش دهید. این مساله مخصوصا در مورد کودکان خیلی مهم تر است برای آنکه آنها بیشتر از هر کس دیگری در این دنیا به احساس مهم بودن نیاز دارند.

قبل از اینکه نظری بدهید پاسخ خود را با تکرار آغاز کنید
این حرکت پسش پا افتاده و ساده واقعا باعث می شود که افراد احساس کنند که شنیده و درک می شوند و گاهی شرایطی وجود دارد که واقعا می تواند راه گشا باشد. مثل زمانی که با رییس خود صحبت می کنید و شما دقیقا نمی دانید که او از شما چه خواهد خواست. اما این یک ترفند کلی است و می توانید از آن در هر شرایطی استفاده کنید.

سعی کنید قضاوت نکنید
سخت ترین قسمت از هر گوش دادن فعالانه ا ی قضاوت نکردن و نپردین به قسمت نتیجه گیری گفت و گو است. وقتی که واقعا گوش می دهید شماباید سعی کنید که از ابراز احساسات و تفکرات شخصی خود خودداری کنید مگر اینکه از شما خواسته شود یا اینکه خاصه از شما نظر شخصی یا نصیحتی خواسته شود. افراد واقعا فقط می خواهند که شنیده شوند و انتظار ندارد که شما مساله ای را برای آنها حل و فصل کنید. مهم تر از همه اینکه فکر نکنید که شما بیشتر از کسی که صحبت می کند درباره آن وضعیت یا مساله اطلاع دارید. صحبت های یکطرفه، از بالا به پایین و دست کم گرفتن طرف مقابل و بطورکلی مکالماتی از این دست برای هیچ کس خوشایند نیست و بهتر است بکل از آنها صرفه نظر کنیذ.
یادگیری مهارت بهتر گوش دادن یک فرایند است اما واقعا ارزش وقت گذاشتن و تمرین را قطعا دارد، چون کسانی که اطرافتان هستند قطعا حس همایتی بیشتری از شما دریافت خواهند کرد و قطعا هرچقدر که بیشتر با شما معاشرت بهتری داشته باشند بیشتر دوستتان خواهند داشت.

نظرتان را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×